Jak holować bez problemów?
Jeśli zdarzy się, że Wasze auto nagle odmówi współpracy, najbezpieczniej jest wezwać pomoc drogową. Niestety w zdecydowanej większości przypadków, będzie to także rozwiązanie bardzo kosztowne.
Dla przykładu: holowanie z Piaseczna pod Górę Kalwarię, co oznacza pokonanie dystansu w granicach 20 kilometrów, kosztowało kierowcę 950 złotych. Jeśli macie zatem możliwość wezwania znajomego lub odnalezienia zaprzyjaźnionej duszy, postawcie na klasyczne holowanie przy pomocy linki. Pamiętajcie jednak o zasadach, których nie respektowanie mogłoby skończyć się kredytowym od niebieskich.
- dopuszczalna prędkość, z jaką możecie holować to 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza obszarem zabudowanym
- bez względu na porę dnia czy roku pojazd holujący musi mieć włączone światła mijania
- ta sama zasada dotyczy także samochodu holowanego, ale ten musi być także oznakowany trójkątem ostrzegawczym umieszczonym z tyłu, po lewej stronie; zamiast trójkąta dopuszczalne jest używanie pulsującego żółtego światła, co zrozumiałe pochodzącego zazwyczaj z zewnętrznego źródła, bowiem holowany samochód musi mieć możliwość sygnalizowania manewrów a więc włączania kierunkowskazów. Dlatego absolutnie niedopuszczalne jest stosowanie w takich przypadkach pulsujących świateł awaryjnych (co czyni 90 procent holowanych kierowców i co coraz skrzętniej wykorzystują mundurowi)
- aby zwiększyć bezpieczeństwo, linka holownicza powinna być oznakowana. Można ją przewiązać na przykład czerwoną czy żółtą szmatką mniej więcej w połowie długości.
- W holowanych samochodzie za kierownicą musi siedzieć kierowca posiadający prawo jazdy kategorii uprawniającej do prowadzenia tego samochodu.
- Jeżeli korzystacie z holu sztywnego, w samochodzie musi być sprawny jeden układ hamulcowy. Jeśli jest to hol giętki (lina), wymagana jest sprawność obu układów hamulcowych.
- Obydwa pojazdy, holowany i holujący muszą być ze sobą połączone na stałe, tak aby nie zaszło niebezpieczeństwo odłączenia liny. Wyjątkiem jest w tym przypadku holowanie motocyklisty. Kierowca motocykla musi mieć w każdej chwili możliwość odłączenia holu.
- Jeśli używamy holu giętkiego, długość połączenia powinna wahać się w granicach 4 – 6 metrów. Jeśli jest to hol sztywny, nie może być dłuższy niż 3 metry.
- Jeśli holujemy za pomocą holu sztywnego, pamiętajmy o tym, że masa pojazdu holowanego nie powinna być większa od masy samochodu holującego. Sztywne połączenie pojazdów sprawia, że znacznie rośnie masa całego „składu” i zdecydowanie wydłuża się droga hamowania.
- Nie wolno absolutnie holować więcej niż jednego pojazdu na raz. Takie „składy kolejowe” są przede wszystkim bardzo niebezpieczne, a poza tym szybko wpadają w oko drogówce.
- Jeśli Wasz samochód odmówi posłuszeństwa – o zgrozo – na autostradzie, nie próbujcie zatrzymywać innych pojazdów. Na autostradach niestety będziecie musieli skorzystać z usług uprawnionej do tego pomocy drogowej.
Życzymy szerokiej drogi i obyście nie musieli korzystać z powyższych porad.