Jak odczytać VIN dla Chryslera, Citroena, Volvo i Subaru?
Ponieważ z roku na rok rośnie w Polsce popularność samochodów amerykańskich, zwłaszcza zaś vanów oraz pojazdów terenowych, warto być może przyjrzeć się czy aby nie kupujemy kota w worku (zwłaszcza jeśli jest to pojazd używany).
Na razie względnie najpopularniejsze są auta koncernu Chryslera, stąd też im poświęcimy dziś nieco uwagi.
Vany i samochody terenowe Chryslera, podobnie jak i auta osobowe, są kodowane zgodnie z normą VIN.
Numer nadwozia składa się z 17 znaków i można je odczytać w miejscu charakterystycznym dla aut amerykańskich, to znaczy z tabliczki umieszczonej za przednią szyba po stronie kierowcy.
Zobacz w jaki sposób odczytać z VINu wszystkie informacje o amerykańskim Chryslerze
Pierwsza cyfra oznacza kraj w którym pojazd został wyprodukowany.
I tak:
- 1 – oznacza USA
- 2 – Kanadę
- 3 – Meksyk
Drugi znak jest przyporządkowany marce.
- Literka B oznacza, iż jest to Dodge.
- C jest charakterystyczne dla Chryslera.
- P – oznacza, iż jest to Plymouth Voyager i Grand Voyager.
- Litera J na drugim miejscu oznacza, iż jest to Jeep Cherokee lub Wrangler.
Na trzeciej pozycji numeru VIN występuje cyferka, która określa przeznaczenie i rodzaj pojazdu.
- 4 – to vany,
- 7 – ciężarówki, przy czym należy pamiętać, iż w USA mianem tym określa się również auta terenowe (truck).
Czwarty znak VIN oznacza masę całkowitą pojazdu. Mogą tu występować litery F (1815 – 2267 kg) lub G (2268 – 2721 kg).
Nieco skomplikowana jest sprawa z piątym miejscem w numerze VIN. I tak w przypadku vanów, kodowana jest tu informacja o układzie przeniesienia napędu. W samochodach z rynku europejskiego litery C i K przyporządkowane są napędowi na jedna oś, zaś litery Y i H napędowi na obie osie.
W przypadku aut z rynku amerykańskiego napęd niezależnie od tego czy jest na jedną czy na dwie osie, kodowany jest literą P.
W przypadku samochodów terenowych Cherokee lub Grand Cherokee piąty znak oprócz rodzaju napędu, podaje również informacje pozwalające odróżnić oba wspomniane modele, i położenie układu kierowniczego.
Dla aut mających kierownicę po lewej stronie wybrano następujące oznaczenia:
- T – Cherokee z napędem na jedną oś;
- J – napęd na obie osie;
- X – Grand Cherokee z napędem na jedną oś;
- Z – napęd na obie osie;
- Y – Jeep Wrangler z napędem na obie osie.
Symbol umieszczony na miejscu szóstym określa rodzaj skrzyni biegów.
- Litera A – to 3-biegowa przekładnia automatyczna.
- B – automat 4-stopniowy.
- N – manualna skrzynia 5-biegowa.
Nieco inne informacje znajdują się w tym miejscu w przypadku samochodów przeznaczonych tylko na rynek amerykański.
W tym przypadku koduje się tu rodzaj wyposażenia standardowego.
- 1 – oznacza wyposażenie ekonomiczne
- 2 – ubogie
- 3 – średnie
- 4 – bogate
- 5 – tzw. premium
- 6 – specjalne
- 7 – ultimate
Znak siódmy to informacje dotyczące rozstawu osi i liczby montowanych drzwi.
- 2 – krótki rozstaw osi i 3-drzwiowy van.
- 3 – nadwozie 4-drzwiowe.
- 4 – długi rozstaw osi dla pojazdu typu premium
- 5 – typ high line.
Auta terenowe (Cherokee) na tej pozycji maja albo 7 – czyli nadwozie 2-drzwiowe, albo 8 – 4-drzwiowe.
Na miejscu ósmym zakodowany jest rodzaj oraz pojemność silnika. W przypadku vanów:
- B – silnik 2,4 litra;
- K – 2,5 l; R – 3,3 l/V6; L – 3,8l/V6.
Auta terenowe zaś są oznaczane:
- M. – 5,2 litra wtrysk wielopunktowy;
- S – 4,0 l. wtrysk wielopunktowy.
- Y – turbodiesel 2,5 litra.
Dziewiąta pozycja numeru VIN, to cyfra kontrolna od 0 do 9 lub też X.
Miejsce dziesiąte to zakodowany rok budowy danego samochodu. I tak w kolejności:
- L – oznacza rok 1990,
- M. – 1991 itd…
Pozycja jedenasta określa miejsce wyprodukowania auta. Przykładowo: B lub X – to auta z St.Louis, a U i Y – Graz w Austrii.
Cyfry na miejscach od dwunastego do siedemnastego – to indywidualny numer seryjny samochodu.
A co wiemy o numerach VIN Citroena?
Citroen koduje numer nadwozia zgodnie z normą i standardem VIN. Nie podaje jednak w nim oznaczenia roku budowy pojazdu ani też roku modelowego. Tylko w niektórych nowszych egzemplarzach Citroenów na gnieździe prawego przedniego amortyzatora umieszcza się czterocyfrową liczbę. Na jej podstawie można określić okres budowy auta.
Oto co oznaczają kolejne pozycje numeru VIN Citroena:
1-2-3: oznaczenie producenta, w tym wypadku VF1 gdzie
- V=Europa,
- F=Francja,
- 7=kod marki.
4-5: typ pojazdu. I tak
- AZ=2CV;
- ZA=AX;
- VD=Visa;
- GX=GSA;
- XB=BX;
- X1=Xantia;
- MA=CX;
- Y3=XM do roku 1993;
- Y4=XM po roku 1993;
- U6=Evasion.
6-7: kod modelowy. Zależy on zarówno od montowanej w samochodzie jednostki napędowej, jak również okresu produkcji konkretnego egzemplarza. Ponieważ różnorodność tych oznaczeń jest olbrzymia, więc nie jest możliwym wymienić tu wszelkie możliwe kombinacje.
8-9: pozycje te wypełnione są 00
10-17: indywidualny, bieżący numer produkcyjny danego samochodu.
Rozczytujemy także numer VIN Volvo
Numery VIN samochodów osobowych marki Volvo, są umieszczane różnie w różnych modelach. I tak szukamy ich:
– w samochodach serii 200: na słupku przednim prawym, lub prawym wzmocnieniu bocznym.
– w samochodach serii 300: wzmocnienie prawe górne.
– w samochodach serii 400: górne wzmocnienie ścianki działowej komory silnika.
– w samochodach serii 700: część górna prawego gniazda reflektora oraz słupek środkowy prawy.
– w samochodach serii 900: tak jak w przypadku serii 700.
– w samochodach najnowszych serii (np. V40): prawa strona ścianki działowej komory silnika.
Numer VIN aut Volvo zawiera zgodnie z normą 17 pozycji. Oto co oznacza każda z tych 17 pozycji.
1-2-3: światowy kod producenta, czyli gdzie auto zostało wyprodukowane.
YV1 = Szwecja. XLB = Holandia.
4-5: typ modelu. Z reguły są to dwie pierwsze cyfry serii modelowej. Przykładowo:
- 24= model 240,
- 76= model 760… itd.
W najnowszych modelach przyjęto inne oznaczenia, przykładowo: LS=sedan 850, LW=kombi 850, VS=sedan V40 itd.
Uwaga, Wyjątek! – Samochody serii 400:
4 – typ nadwozia.
- K=model 440,
- L=460,
- E=480
5 – rodzaj czynnego systemu bezpieczeństwa. X=pasy bezpieczeństwa bez napinaczy, Y=pasy z napinaczami, C=pasy z napinaczami plus airbag.
6-7: rodzaj jednostki napędowej, odnosi się do modeli 400, 800 i V/S40.
7-8: rodzaj jednostki napędowej, odnosi się do modeli 200, 300, 700, 960.
6 – w pojazdach 200, 300, 700, 960 – informacja dotycząca ilości drzwi. Przykładowo: 3= 3 drzwi, itd.
8 : w modelach 400, 800, – rodzaj skrzyni biegów. Przykładowo:
3=manualna 5-biegowa, 5 lub 6=automatyczna.W modelach V/S40 na miejscu numer 8 znajduje się cyfra 0 (określa stopień emisji spalin).
9: rodzaj skrzyni biegów w pozostałych modelach. I tak: 1,2 lub 3=skrzynia manualna 5-biegowa, 6=automat
9: dla serii 400 na rynek europejski występuje litera E=Europa
10: rok modelowy egzemplarza, ale nie jest to jednoznaczne z rokiem produkcji auta. Rok modelowy zaczyna się jesienią. I tak: B=1981, C=1982 i tak dalej aż do V=1997.
11: oznaczenie fabryki z której pochodzi auto. 0 lub 1=Szwecja, 2=Holandia/Belgia, 3=Kanada. Numery wyższe są przeznaczone dla fabryk z Azji i Oceanii.
12-13-14-15-16-17: indywidualny numer produkcyjny danego egzemplarza.
Jak poznać z którego roku jest nasza ulubiona Honda, ta która akurat mamy zamiar kupić? Jaką ma moc, gdzie została kupiona i jaki faktycznie ma silnik? Nic prostszego. Wystarczy umieć rozszyfrować numer VIN.
Przypomnijmy iż standardowy numer vinowski, zgodnie z międzynarodowym standardem ma 17 pozycji – liter i cyfr, z których każda coś oznacza. Pokażmy to na przykładzie popularnego w Polsce modelu Accord.
Miejsce w kodzie VIN:
- 1,2,3 – jest to kraj pochodzenia.
- SHH – wyprodukowano w Anglii (Honda of the U.K. M.F.G. LTD).
- JHM – wyprodukowano w Japonii (Japan Honda Motor CO. LTD).
4, 5, 6 – rodzaj silnika. Przykładowo:
- CC7 – Accord 4-drzwiowy z silnikiem 2,0 lub 2,3 litra.
- CE7 – Accord 4-drzwiowy z silnikiem 1,8 l.
- CE8 – Accord 4-drzwiowy z silnikiem 2,0 l.
Równie popularny na naszym rynku model Civic 5-drzwiowy pochodzący także z Anglii będzie miał w tym miejscu oznaczenie: MB2 – silnik 1,4 l. MB4 – silnik 1,6 litra lub MB6 – silnik 1,8 l. VTEC.
7 – typ nadwozia. Np.
- cyfra 5 oznacza nadwozie 4-drzwiowe ze skrzynię 5 biegową.
- cyfra 6 – nadwozie 4-drzwiowe z 4-stopniowym automatem.
8 – wersja auta
9 – tak zwany fixed code, najczęściej jest to „0”
10 i 12 – rok modelowy. Przykładowo: 00 – 1996 (nowy model) lub 1993 (nowy model) lub 1990. 01 – 1991, 02 -1992 itd.
11 – Kod fabryki. U – Swinton (Anglia). C – Saitama (Japonia)
13, 14, 15, 16, 17 – numer seryjny samochodu.
A na koniec deser – oznaczenia VIN dla Subaru
Czyli jak sprawdzić co oznaczają poszczególne cyfry i litery numeru VIN w samochodach marki Subaru. Uwaga: numer 1 oznacza pierwszą pozycje numeru VIN, numer drugi – drugą , itd.
1. kraj producenta (w tym przypadku zawsze J jak Japonia)
2. oznaczenie marki pojazdu ( F= Fuji Heavy Industries Ltd. Subaru)
3. typ auta ( 1= auto osobowe)
4. model pojazdu (M=Justy; G=Impreza; B=Legacy)
5. rodzaj nadwozia (A=3 drzwiowy hatchback; D=5 drzwiowy hatchback; C=sedan; J=kombi Impreza; F = kombi Legacy).
6. rodzaj napędu (oznaczenia te są różne dla różnych typów Subaru. Np. silnik o pojemności 997 cm3 montowany w modelu Justy z napędem na przód oznacza się 5. Zaś 6 – ten sam samochód tyle że z na pędem 4×4. Inne oznaczenia:
7 = Justy z silnikiem 1189, przód
8 = Justy z silnikiem 1189, 4×4
3 = Impreza 1600
4 = Impreza 1600, 4×4
5 = Impreza 1,8 turbo
6 = Impreza 1,8 turbo 4×4
2 = Legacy 2,0
3 = Legacy 2,0 4×4
6 = Legacy 2,2
7 = Legacy 2,2 4×4
4 = Legacy 2,0 turbo
5 = Legacy 2,0 turbo 4×4
7. rok modelowy do 1994 (zgodnie z zaleceniami VIN) lub rodzaj układu kierowniczego po 1994 roku. Uwaga!
Niestety Subaru postępowało nie zawsze zgodnie z zaleceniami normy VIN. W Imprezie, która zaczęła być produkowana w roku 1993 znakowanie rozpoczęto od litery A. Podobnie w Legacy produkowanym od 1990 roku, który kodowano jako A. Jednak po zmianie modelu w roku 1994 na miejscu 7 zaczęli kodować miejsce montowania układu kierowniczego: L=lewa strona, R=Prawa. (dla pozostałych modeli informacja ta jest kodowana na miejscu 8)
8. miejsce montowania układu kierowniczego (poza Legacy) lub rodzaj układu zasilania i przeniesienia napędu (Legacy):
G = skrzynia mechaniczna + napęd przód
R = automat
J = skrzynia mechaniczna + 4×4
9. rok modelowy w nowych konstrukcjach (zgodnie z normą VIN)
R = 1994; S = 1995; T = 1996; V = 1997 itd.
Uwaga! Dla aut sprzed 1994 roku znak 9 = 0
10. rodzaj układu zasilania ( dla aut po 1994 roku)
C = gaźnik; E = Wtrysk paliwa; B = turbodoładowanie
11. skrzynia biegów (różne oznaczenia dla różnych modeli. Np. najpopularniejsza skrzynia 5-biegowa określona jest przez B
12. + 13 + 14 + 15 + 16 + 17 – indywidualny numer produkcyjny samochodu.