Jazda traktorem w zimę. Jak zabezpieczyć się przed niekontrolowanym poślizgiem ?
Niezależnie od tego, ile lat ma nasz traktor, jazda nim w trudnych, zimowych warunkach jest dość trudna. Istnieją części do ciągnika, które mogą nieco ułatwić zimową jazdę tym trudnym do prowadzenia pojazdem. Da się go przygotować w taki sposób, by nie wpadać w poślizg i móc kontynuować prace również gdy warunki do poruszania się innymi pojazdami są niesprzyjające.
Części do traktorów pomocne w poruszaniu się zimą
Na śliskim i grząskim podłożu nietrudno o poślizg. Nie pomaga wówczas ani blokada mostów, ani napęd na 4 koła. Niestety, hodowcy również zimą regularnie poruszają się tymi pojazdami, ponieważ muszą dojeżdżać do budynków gospodarczych z paszą lub dowozić mleko do odbioru. Często również rolnicy zajmują się odśnieżaniem dróg.
Jedną z części do maszyn rolniczych, która z pewnością jest pomocna w poruszaniu się po zaśnieżonych drogach, jest łańcuch. Specjalne łańcuchy na koła można zakupić lub wykonać samodzielnie. Jedne z nich przypominają drabinkę sznurową, którą owija się wokół opony. Taka osłona wykonana jest z podłużnych ogniw, z drutu o średnicy około 8 – 12 mm. Bardziej profesjonalnie wykonane łańcuchy wyposażone są w podkowy lub kolce o różnej średnicy, które również nieco poprawiają przyczepność opon. Coraz częściej spotykane są również specjalne gryfy, które wcinają się w lód.
Łańcuchy mogą różnić się kształtem. Dostrzegalne są również różnice w gęstości siatki. Chodzi tu o komfort jazdy w naprawdę trudnych warunkach. Najbardziej specjalistyczne łańcuchy, z których zwykle korzystają osoby trudniące się m. in. odśnieżaniem dróg, mają dwuwarstwowe ogniwa. Ich zewnętrzna warstwa to utwardzony węgiel, zaś środek to stop manganowo – chromowy. Najbardziej obciążone ogniwa, wykonane są ze stali borowej. Różny jest też kształt ogniw – może on być kwadratowy lub specjalnie skręcony.
Co do cen łańcuchów – ich cena waha się zwykle od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. Łańcuchy standardowe, które poradzą sobie na oblodzonej i zaśnieżonej nawierzchni, zwykle kosztują około 600 zł.
Opony zimowe do traktorów
Opony zimowe do aut osobowych to standardowa część zimowego wyposażenia. Jednak w 2014 roku pojawiły się również opony zimowe dla traktorów. Stworzyła je firma Nokian Heavy Tyres. Opony noszą nazwę Hakkapeliitta TRI. Zostały one skonstruowane specjalnie dla ciągników poruszających się po obszarach, gdzie obfite opady śniegu uniemożliwiają poruszanie się zwykłymi autami. Opony tego typu często stosowane są nie tylko przez rolników używających ciągników do codziennych prac w gospodarstwie, ale również do odśnieżania ulic.
Opony, o których mowa, mają bieżnik wyposażony w dużą ilość kryształków czepnych, a także w lamelki. To dzięki nim klocki bieżnika zapewniają tak dobrą przyczepność. Fiński wynalazek wydaje się inspirować pozostałych producentów opon, więc może wkrótce technologia zimowego ogumienia zostanie jeszcze nieco ulepszona.
Pamiętajmy, że zimą powinniśmy hamować inaczej niż podczas pór roku, kiedy poruszamy się po suchej nawierzchni. Poza tym poruszajmy się z prędkością, która pozwoli nam na sprawne i bezpieczne wykonanie manewrów na drodze. Niestety, żadne zabezpieczenia nie są w stanie uchronić nas przed nieumiejętnym poruszaniem się ciągnikiem. Warto dostosować nasz styl jazdy do warunków na drodze, wówczas każde zastosowane przez nas zabezpieczenie przed poślizgiem, będzie miało szansę odpowiednio i o czasie zadziałać.