Legalizacja zbiornika LPG

Instalacje gazowe w samochodach są w Polsce niezwykle popularne. Autogaz stanowi ciekawą, znacznie tańszą alternatywę paliw pochodzących z ropy, przez co od kilku lat coraz więcej osób decyduje się na instalację LPG w pojazdach. Autogaz jest szczególnie polecany osobom, które każdego dnia pokonują długie trasy – zmiana z tradycyjnej benzyny na gaz pozwoli na dość zauważalne oszczędności. Warto jednak pamiętać, że montaż instalacji LPG w samochodzie nie jest prostym zabiegiem i decydując się na nią, należy pamiętać o kilku istotnych kwestiach, z których najważniejszą jest niewątpliwie legalizacja zbiornika LPG.

Legalizacja zbiornika LPG w praktyce

Legalizacja zbiornika LPG polega na obowiązku rejestrowania i regularnych przeglądów wszelkich ciśnieniowych zbiorników gazowych montowanych w pojazdach. Nowy zbiornik LPG, który został dopuszczony do eksploatacji przez TDT może być używany przez maksymalnie 10 lat od daty produkcji. Datę tą można znaleźć na tabliczce zamontowanej na zbiorniku. Ponadto samochód z instalacją gazową powinien posiadać tak zwany „paszport zbiornika”, w którym również wskazana jest data jego ostatniej legalizacji. Paszport zawiera dokładnie sporządzony protokół z ostatniego badania oraz decyzję TDT dopuszczającą zbiornik do eksploatacji. Gdy wskazany termin dopuszczenia zbiornika do eksploatacji (zwany również „atestem” lub „homologacją na zbiornik”) upłynie, należy udać się do odpowiedniego warsztatu celem jego ponownej legalizacji. Legalizacji zbiornika LPG dokonuje się poprzez oddanie go do badań wykonywanych przez inspektorów TDT w punkcie, który posiada do tego stosowne uprawnienia. TDT to skrót od Transportowego Dozoru Technicznego, czyli urzędu sprawującego nadzór nad projektowaniem, produkcją i eksploatacją samochodowych zbiorników LPG. Badanie polega na rewizji wewnętrznej zbiornika oraz hydraulicznej próby ciśnieniowej, dzięki której sprawdza się szczelność silnika i jego zachowanie w warunkach wysokiego użytkowania. W momencie, gdy wynik badania jest pozytywny, inspektor TDT wystawia protokół oraz decyzję administracyjną zezwalającą na dalszą eksploatację. Warto w tym miejscu dodać, iż zbiorniki LPG są zwykle przygotowane na 20 lat intensywnego użytkowania, co oznacza, iż po upływie tego czasu nie wystarczy zbiornik zalegalizować – konieczna może okazać się jego całkowita wymiana.

Legalizować, czy wymieniać

Wiele osób z obawy o słabszą jakość zbiornika LPG nie decyduje się na jego legalizację i po 10 latach postanawia wymienić zbiornik. Nie jest to jednak operacja konieczna, a co więcej, może okazać się bardzo kosztowna. Jednym z podstawowych, często pojawiających się pytań jest to, czy zbiornik można wymienić na używany. Opcja ta jest jednak wykluczona przez przepisy na podstawie ustawy o ruchu drogowym, jeśli więc chcesz postawić na wymianę, to tylko na nowy zbiornik. Dlaczego jednak warto wyjeździć na jednym zbiorniku jak najwięcej kilometrów? Wymiana zbiornika jest niestety bardzo kosztowna, gdyż nowy zbiornik, który ma zostać zamontowany w istniejącej już instalacji musi być zgodny ze „świadectwem homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem”, czyli oficjalnym dokumentem wydawanym przez ministra ds. transportu. Jeśli zatem nowy zbiornik nie będzie z instalacją zgodny, nie będzie mógł on zostać zalegalizowany i konieczna będzie wymiana zbiornika na inny, pasujący lub wymiana całej instalacji. Legalizacja jest tymczasem znacznie tańszą opcją, którą wykonać należy jedynie co 10 lat (o ile wcześniej nie nastąpi uszkodzenie wymuszające wymianę zbiornika na nowy). Korzystając z instalacji LPG i pamiętając o jej regularnych badaniach diagnostycznych, legalizacja nie powinna sprawiać najmniejszych problemów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *