Regeneracja filtra DPF – kiedy i dlaczego jest konieczna?
Filtr DPF wygląda podobnie do tradycyjnego tłumika wydechowego, ale jest zamontowany w pobliżu silnika. Wewnątrz znajduje się struktura zaprojektowana do filtrowania gazów spalinowych przy jednoczesnym ograniczeniu redukcji przepływu, by nie ograniczyć wydajności silnika. Dzięki przepuszczaniu gazów spalinowych przez ściany między kanałami filtra cząsteczek stałych osadzają się one na ściankach i nie zanieczyszczają powietrza.
Smog jest coraz większym problemem i szkodzi naszemu zdrowiu. Część zanieczyszczeń pochodzi ze spalin samochodowych. Bardzo dużą ich część produkują silniki Diesla. Są one szczególnie trujące i rakotwórcze, więc, aby spełniać normy emisji spalin EURO 4 niezbędne są filtry cząsteczek stałych. Należy pamiętać, że są one wymaganie prawnie. Bez nich nasz samochód nie przejdzie przeglądu, a podczas kontroli drogowej możemy otrzymać karę za jego brak. Filtr DPF jest zamontowany przy silniku. Przez jego miodową konstrukcję przechodzą spaliny. Na ściankach filtra osadzają się cząsteczki sadzy i popiołu. Dzięki temu może on zatrzymywać około 85 procent wszystkich zanieczyszczeń.
Jak wygląda eksploatacja filtra DPF?
Jeżeli wykorzystujemy samochód do jazdy po autostradach silnik będzie pracował w wyższych temperaturach, zatem będzie wytwarzał mniej cząsteczek stałych. Co więcej jazda autostradą zapewnia możliwość częstszej i skuteczniejszej regeneracji automatycznej, ponieważ wymaga ona odpowiednio szybkiej jazdy przed określoną ilość czasu. Zazwyczaj jest to prędkość przekraczająca 65 km/h, z którą musimy jechać przez minimum 15 minut. W tym czasie silnik pracuje na wyższych obrotach i oczyszcza filtr.
Pojazdy używane do krótkich podróży przy niskiej prędkości, jak podczas jazdy po mieście, wytwarzają więcej cząsteczek stałych i często nie osiągają warunków wymaganych do zainicjowania automatycznej regeneracji filtra. Nawet jeżeli automatyczne czyszczenie się zaczyna często musimy zwolnić, zatrzymać się lub wyłączyć silnik zanim zostanie ono ukończone. Nie jest ono wtedy skuteczne, a filtr jest coraz bardziej zapchany. W takiej sytuacji konieczna jest ręczna interwencja w celu oczyszczenia systemu DPF.
Większe pojazdy z silnikami wysokoprężnymi o niskich cyklach roboczych, które są eksploatowane na krótkich przejazdach przy niskich prędkościach, ucierpią szczególnie w wyniku gromadzenia się sadzy w filtrze.
Kiedy należy zregenerować filtr DPF?
Kiedy kontrolka filtra po raz pierwszy zasygnalizuje usterkę powinniśmy potwierdzić, ze chodzi o problem z filtrem, a nie z jednym z czujników związanych z układem wydechowym. Możemy to zrobić dzięki odczytaniu kodów usterek pojazdu. To potwierdzi czy chodzi o poziom sadzy w filtrze DPF, czy o awarię jakiegoś czujnika.
Jeżeli wskaźnik filtra cząsteczek stałych wskazuje zbyt wysoki poziom sadzy, może być za późno na automatyczną regenerację i konieczne będzie czyszczenie ręczne. Najlepiej jak najszybciej przeprowadzić tę procedurę, by uniknąć uszkodzenia filtra. Uszkodzenie go może być niezwykle kosztowne. Niezbędny będzie zakup nowego, co jest dużo droższe niż regeneracja. Jeżeli zaniedbamy ten temat może nawet dojść do zatarcia lub przytarcia silnika, a to oznacza bardzo duże wydatki.
Należy pamiętać, że po tym jak kontrolka pokaże błąd filtra DPF automatyczna regeneracja prawie nigdy nie zostaje przeprowadzona odpowiednio i do końca, a dalsza praca spowoduje uszkodzenie filtra cząsteczek stałych.
Dlaczego filtr cząsteczek stałych wymaga regeneracji?
Filtr DPF zatrzymuje cząsteczki węgla filtrując spaliny podczas, gdy przez niego przechodzą. Jak każdy inny filtr musi być czyszczony, by mógł prawidłowo funkcjonować. W normalnych warunkach proces regeneracji przeprowadzany jest automatycznie przez sam samochód, kiedy układ zarządzania emisją spalin wykrywa, że filtr tego wymaga. Jednak jeżeli używamy auta głównie jeżdżąc po mieście, by dotrzeć do szkoły czy pracy, nie zapewniamy układowi możliwości, by automatycznie się oczyścić. To prowadzi do usterek sygnalizowanych przez lampkę kontrolną.
Wszystko dlatego, że przy większych prędkościach spaliny spalają się w wyższej temperaturze i cząsteczki są rozbijane na mniejsze elementy. To ułatwia ich usunięcie z filtra. Jeżeli silnik się tak nie rozgrzeje cząstki są większe i mocniej zatykają porowatą strukturę filtra.
Czyszczenie DPF? Sprawdź ofertę firmy Pralnia DPF – www.pralniadpf.pl.