Sprzedaż motocykli w Polsce
Polski rynek sprzedaży motocykli ma się nadspodziewanie dobrze. Wyjątkowy boom przypadł na drugą połowę 2014 roku, kiedy zmieniły się przepisy, co poskutkowało wzrostem sprzedaży aż o 170%. Jakie motocykle najchętniej kupują Polacy?
Skok sprzedaży motocykli w 2014 roku
Dlaczego rok 2014 okazał się tak istotny dla tego rynku? Wcześniej w całej Europie można było zaobserwować pewien przestój, co jest jednym ze skutków kryzysu. Od 2009 roku branża notowała znacznie słabsze wyniki niż w poprzednich latach, i podobnie było w pierwszej połowie 2014 roku, kiedy rejestracja motocykli tylko nieznacznie poprawiała wynik z poprzedniego roku, natomiast w sprzedaży motorowerów dało się odczuć znaczny spadek. Jednak w czerwcu pojawiła się nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami – na mocy nowego prawa osoby, które przez okres nie krótszy niż 3 lata posiadają prawo jazdy kategorii B mogą jeździć motocyklami.Zapis dotyczył nie wszystkich jednośladów – obejmuje on maszyny, które mają manualną lub automatyczną skrzynię biegów, pojemność do 125 cm3 oraz moc maksymalną do 11kW. Rynek natychmiast to odczuł – pod koniec roku motocykle o pojemność 125 cc, do tej pory mniej popularne, osiągnęły wynik sprzedaży dający im 40% udziału w sprzedaży jednośladów. Nie pozwoliło to na zamknięcie roku 2014 na plusie, bo znacznie spadła sprzedaż motorowerów i nawet nadwyżka w grupie motocykli o mniejszej pojemności nie pozwoliła tego nadrobić.
Motocykle w Polsce
Jeśli chodzi o podsumowania, jakie marki cieszyły się największą popularnością wśród nabywców, największy udział w rynku miał Romet Motors z wynikiem 18%, czyli o 3 punkty procentowe więcej, niż w roku 2013. To producent między innymi segmentu 125 cc, więc nowa ustawa dała mu nowe możliwości.
Marka Romet Motors dostępna jest między innymi w sklepie Motocykle Wrocław, gdzie znaleźć można szeroki wybór motorów oraz akcesoriów motocyklowych.
Na drugim miejscu uplasowała się Yamaha z dwunastoprocentowym udziałem – dobrą pozycję zapewniło tej marce wypuszczenie nowego modelu MT-07, cieszącego się sporą popularnością. Trzeci wynik to BMW, a zaraz za nim – Honda. To dobra pozycja, jeśli wziąć pod uwagę ceny obu marek, serwujących creme de la creme w tej branży. Podsumowanie pięciu najlepszych marek zamyka Junak – choć na ostatnim miejscu ze swoim wynikiem 9%, Junak zanotował największy wzrost sprzedaży.